Choď na obsah Choď na menu
Reklama
Reklama
 


KDF 82 P - Kübelwagen

18. 10. 2010

Volkswagen Kübel

 

 

     Jedným z najslávnejších vojenských vozidiel 2. svetovej vojny bol  VW Kübel, ktorý možno považovať za nemecký protipól amerického Jeepu. V roku 1933 hitler poveril dvoch automobilových konštruktérov ( Dr. Porscheho z Auto-Union a Wertina z Daimler-Benz) vývojom „ľudového vozidla“ (Volkswagen). Základné rysy VW vznikli na porscheho rysovacej doske už v roku 1934. V roku 1936 sa zrodil prvý návrh terénnehoVW, označeného Vokswagen typ 62. nakoniec sa dospelo k rozhodnutiu, že jediným novým osobným automobilom wehrmachtu bude VW. Mal zastať úlohu štandardného ľahkého osobného automobilu pre všetky druhy vojsk. Na type 62 sa preto uskutočnili niektoré konštrukčné zmeny, ktorých výsledkom bol typ 82. V roku 1938 začali v továrni VW vo Wolfsburgu prípravy na výrobu, ktorá bola zahájená v marci 19400.

     Pri návrhu vozidla sa usilovalo, aby bol ľahký a výrobne jednoduchý. Konečný automobil bol skutočne tak jednoduchý a lacný, ako to bolo len možné. Jednoduché boli aj jeho súčasti. Kübelwagen sa celkovo svojím základným ponímaním podobal jeepu. Zavesenie kolies a použitie samosvorného diferenciálu mu prepožičiavali dobré jazdné vlastnosti v teréne. Po počiatočných prevádzkových problémoch so štvorvalcovým vzduchom chladeným motorom VW typ 1 HIAR s objemom 998ccm sa stal jednou z najspoľahlivejších pohonných jednotiek všetkých čias. Vozidlo podávalo solídne jazdné výkony a bolo nenáročné na údržbu. Bez ťažkostí spĺňalo náročné požiadavky vyplývajúce zo služby u vojsk v najrôznejších podmienkach, predovšetkým v púšťach severnej Afriky a v sovietskom zväze. Vojenská verzia mala otvorenú plechovú karosériu a skladaciu strechu. Do vozidla sa nastupovalo štyrmi dverami, ochranu pred nepriazňou počasia zaisťovala plátená strecha a odnímateľné bočné okná. Panely karosérie sa vyrábali lisovaním z plechu. Kostru karosérie tvorili trúbkové nosníky. Plochy štvorvalcový motor bol umiestnený v zadnej časti vozidla. Rám podvozku tvorila centrálna rúra s pomocným rámom vzadu, v ktorom bol uložený motor a prevodovka. Karoséria spočívala na oceľovej podlahovej plošine pripevnenej po stranách centrálnej rúry. Predné nápravy tvorila oceľová rúrka, v ktorej boli dve torzné tyče zabezpečujúce odpruženie kolies. Na strany diferenciálu boli otočne pripojené hnacie polosi. Zadné kolesá stabilizovali ramená, zavesené na skrini diferenciálu, redukčné prevodovky v nábojoch zadných kolies umožňovali vyššie umiestnenie hnacích polosí a tým i väčšiu svetlú výšku vozidla. Všetky štyri kolesá boli nezávisle zavesené, na zadných kolesách boli dvojčinné hydraulické tlmiče. Riadenie a spojka boli obvyklej konštrukcie. Mechanické brzdy s dvojúrovňovým pôsobením na brzdové čeľusti sa ovládali lankami. Prevodovka bola s motorom spojená jednokotúčovou spojkou. Štvrtý rýchlostný stupeň bol s rýchlobežkou. Palivová nádrž bola umiestnená za prístrojovou doskou, oproti sedadlu spolujazdca.

     VW sa vyrábal aj s uzatvorenou karosériou ako typ 92. Všetky modely vyrobené po marci 1943boli vybavené väčším motorom so zdvihovým objemom 1131ccm. Do konca vojny sa vyrobilo 55 000 vozidiel typu 82( výroba sa zastavila v polovici roku 1944 ). 2. augusta vyslovila armáda požiadavku na rozšírenie podvozku o 6 až 8 cm, čo umožnilo montáž rôznych účelových nadstavieb. Širšia verzia vozidla mala označenie typ 86. Štandardný  Kübelwagen sa príliš neosvedčil v púštnych podmienkach, preto bola vyvinutá verzia Tropenfest ( tropická ) s početnými úpravami, zahŕňajúcimi okrem iného použitie širších pneumatík na jazdu v piesku. Kübel určený na službu v Afrike sa často označuje ako Deutsches Kamel ( nemecká ťava)Na báze VW Kübel vznikli početné účelové varianty z nich wehrmacht mnohé prijal do výzbroje.

 

Základné technické údaje: Volkswagen Kübel

 

hmotnosť: prázna 635 kg

rozmery: dĺžka 3,73 m, šírka:1,60 m,

                 výška: 1,35 m, rozvor:2,39 m

pohonná jednotka: zážihový 4válec VW 998ccm, s výkonom 24k (17,9kW),

od marca 1943 motor so zdvihovým objemom 1131 ccm s výkonom 25k (18,6kW)

prevodovka: štyri stupne pre jazdu vpred, jeden pre jazdu vzad, štvrtý stupeň s rýchlobežkou, diferenciál samosvorný

preumatiky: 5,25x16

 
Reklama

Komentáre

Pridať komentár

Prehľad komentárov

Zatiaľ nebol vložený žiadny komentár.